Langs de salesafdeling Langs de afdeling medewerker aan het woord Langs de afdeling – Salesafdeling Langs de afdeling Sjoerd salesafdeling e1611225360542

Langs de afdeling – Salesafdeling

“Wij bouwen binnen Ovivo graag relaties op met klanten op basis van vertrouwen” – Sjoerd van der Mark.

Mijn naam is Sjoerd van der Mark en ik ben nu zeven jaar sales manager bij Ovivo Holland. Vanuit mijn studie MTS werktuigbouwkunde ben ik in dienst gegaan bij Ovivo. Ik ben begonnen als calculator, die de kostprijs berekent van de projecten die geoffreerd worden. Via deze functie ben ik langzaam doorgegroeid het salestraject in, van sales engineer naar uiteindelijk sales manager. Wij bieden bij Ovivo nieuwe waterbehandelingsinstallaties aan voor onze marktsegmenten; semiconductor, farma, energie en ziekenhuizen. Hiernaast bieden wij ook groot onderhoud of uitbreidingen van installaties aan, die wij al eerder geleverd hebben.

Hoe ziet het salesproces eruit?

Wij komen vaak eerst telefonisch in aanraking met de klant, wanneer deze een aanvraag heeft voor een waterbehandelingsinstallatie. Hiernaast kan het ook zijn dat de klant een aanvraag stuurt naar het algemene e-mailadres van Ovivo, dan nemen we contact op met deze klant om de aanvraag te bespreken. Wij bespreken vervolgens als team de aanvraag. Waarna onze procesengineer, indien nodig, het procesontwerp maakt. Voordat de complete offerte naar de klant wordt toegestuurd, nemen we samen de offerte nog een keer door. In totaal heeft ons salesproces vijf fasen. Zojuist heb ik de eerste twee fasen, de aanvraag en het indienen van de offerte, besproken. Vervolgens komt de klant met vragen die wij beantwoorden. Dit kunnen in de praktijk meerdere rondes in beslag nemen. Duidelijkheid en details zijn voor ons en de klant erg belangrijk. Hierna komt de commerciële ronde, inclusief het eens worden over de inkoopvoorwaarden van de klant en de opmerkingen en aanvullingen die Ovivo daarop heeft. Tot slot, de opdrachtverstrekking door de klant als laatste fase.

Met wie werken jullie samen?

Wij als salesafdeling werken nauw samen met het salesonderdeel van de service afdeling. Wij beginnen maandagmorgen iedere week met het salesoverleg. Daar bespreken we de openstaande leads, de projecten die we aan het offreren zijn en de projecten die we geoffreerd hebben, wat de status daarvan is.

Wat zijn minder leuke aspecten van het werk?

In principe vind ik het werk erg leuk om te doen, maar er zitten natuurlijk ook minder leuke kanten aan. Wij bouwen binnen Ovivo graag relaties op met klanten op basis van vertrouwen. Dit proberen wij op verschillende manieren te doen. Een manier daarvan is het verstrekken van gedetailleerde informatie aan klanten in offertetrajecten, wanneer zij daar om vragen. Het is natuurlijk altijd jammer wanneer een potentiele klant vervolgens voor de goedkoopste leverancier kiest.

Waar haal je het meeste plezier uit in je werk?

Ik ben er trots op dat de installaties die wij verkopen, in de werkplaats in Zoeterwoude worden gebouwd. Door het enthousiasme en passie van onze werknemers is het proces van de bouw van een installatie erg mooi om te zien. In de werkplaats staan ook mensen die al heel lang voor Ovivo werken en waar je ook goed contact mee hebt.

Hiernaast hebben wij veel terugkomende klanten, omdat zij zeer tevreden zijn over Ovivo. Hierdoor hebben wij bij Ovivo een grote klantenkring opgebouwd, met een heleboel tevreden klanten. Onze klanten zijn eigenlijk nooit ontevreden, en als ze ontevreden zijn dan lossen we het altijd voor ze op. Ik denk dat dat ook een sterkte is van Ovivo. We proberen altijd de klant een oplossing te bieden en nooit weg te lopen voor de problemen. Na oplevering is dat vaak te danken aan het serviceteam van Ovivo.

Categories
keep in touch

cms pagina neem contact met ons op