Leveranciers inkoopafdeling prijs-prestatie Ovivo Langs de afdeling – Inkoopafdeling Langs de Afdeling Sonja

Langs de afdeling – Inkoopafdeling

‘’We proberen altijd de beste kwaliteit en producten in te kopen en tegelijkertijd de prijs-prestatie verhouding te waarborgen.’’ – Sonja Kovacevic

Wat is je achtergrond en hoe ben je bij Ovivo gekomen?

Als één van de weinige op kantoor heb ik een niet-technische achtergrond. Ik heb Nederlands gestudeerd als tweede taal. Hierna ben ik bij een relatief technisch bedrijf gekomen, wat ik heel erg leuk vond en ook mijn interesse heeft gewekt in de techniek. Ik vind het proces achter het product heel leuk, hoe het gebouwd wordt en de gedachte die daar achter zit. Hierdoor ben ik mij gaan verdiepen in documentatie, de certificeringen en wat daarbij allemaal nodig is. Zo ben ik eigenlijk bij Ovivo gekomen, als technisch assistente. Dit vond ik een leuke baan, maar tegelijkertijd zie je deuren openen, zoals bij de inkoopafdeling. Hier heb ik mij vervolgens in verdiept en tegenwoordig vervul ik ook een functie binnen deze afdeling.

Wat is de rol van de inkoopafdeling?

Wanneer een project definitief is, worden er tekeningen gemaakt. Hieruit bepalen de werkplaatschef en de projectengineer welke onderdelen ingekocht moeten worden en maken hiervan een lijst. Wanneer deze lijst met (kleine) onderdelen en artikelen klaar is, dan weten wij wat we moeten inkopen voor een project.

We hebben allerlei verschillende leveranciers voor de onderdelen die we inkopen. Na het versturen van de kooporder naar de leverancier, bekijken zij onze aanvraag. Hieruit kunnen vragen komen over onduidelijkheden, nummers die niet (meer) kloppen of verdere informatie. Na de terugkoppeling krijgen wij uiteindelijk een orderbevestiging. Je krijgt meestal een bericht van de leverancier wanneer de leverdatum niet wordt gehaald. Soms krijg je geen bericht, en moet je er zelf achteraan. Wanneer de order binnen is gekomen controleren wij of alles klopt en of er geen ontbrekende artikelen zijn.

Soms gaat het mis in de hoeveelheid stuks, of dat er geen certificaten bij de pompen zijn geleverd. Dit wordt dan teruggekoppeld aan de leverancier. Vervolgens krijgen we een factuur binnen bij de administratie. Deze factuur komt terug bij de inkoopafdeling. Deze factuur wordt dan door ons gecontroleerd aan de hand van wat wij hebben binnengeboekt, de bevestiging van de leverancier en de leverdatum. Tot slot wordt de factuur betaald.

Hoe oriënteren jullie je op leveranciers?

Voordat wij een leverancier invoeren in ons systeem, doen wij een soort check. We kijken dan onder andere of zij ISO9001 gecertificeerd zijn. Dit is een soort kwaliteitskeurmerk dat laat zien of een onderneming goed voor de mensen zorgt en de kwaliteit gewaarborgd wordt. Hiernaast vinden wij ISO14001 belangrijk. Dit zegt of een onderneming goed bezig is met milieu en goed recyclebare producten leveren. Tot slot heb je de VCA certificering, dit gaat over het veilig uitvoeren van werk. Op deze manier proberen wij leveranciers te checken, voordat we ze in het systeem voeren en zaken met hen doen.

Hiernaast kijken wij wat voor leverancier het is. Is het een leverancier van cruciale onderdelen waar wij weinig keuze in hebben? Dan moeten wij goede contacten met die leverancier onderhouden. Wanneer er iets mis is moet je altijd onderhandelen met de leverancier, want je hebt dan weinig keuze. Grotere gerenommeerde leveranciers leveren goede producten, maar het is vaak dat je weinig te onderhandelen hebt als iets te laat is, dan moet je echt politieke spellen spelen.

Zijn er naast politieke spellen ook andere uitdagingen, problemen of leuke dingen van het werk?

Het contact met verschillende leveranciers vind ik leuk. In sommige gevallen is het alleen op de website nummertjes invoeren en klaar. Maar soms moet je echt de telefoon pakken en dingen navragen en voorraad laten checken. Hiernaast gaan wij eens per jaar echt onderhandelen met leveranciers. Dit gaat dan over bepaalde kortingen op producten of wat wij anders kunnen gebruiken. Ook laat de leverancier zien welke producten zij nieuw binnen hebben, waar wij misschien ook in geïnteresseerd zijn.

Ook al gaat alles goed met leveranciers, het blijft altijd goed om te vergelijken en naar de markt te kijken. Je moet niet altijd denken het is goed en klaar. Je moet altijd openstaan voor andere producten en mensen die iets anders te bieden hebben. We proberen altijd de beste kwaliteit en producten in te kopen en tegelijkertijd de prijs-prestatie verhouding te waarborgen.

Categories
keep in touch

cms pagina neem contact met ons op